De behandeling van uw aanvraag in vier stappen
Wanneer u een aanvraag indient voor de regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB) volgen er vier stappen. Deze vier stappen in de behandeling van uw aanvraag worden toegelicht.
STAP 1. Lezen, ondertekenen en opsturen van de formulieren
Na aanmelding ontvangt van ons de aanvraagset. Deze bestaat uit vier formulieren:
- het SVB-aanvraagformulier,
- de medische machtiging,
- de toestemmingsverklaring
- het gegevensformulier.
Het is van belang dat u de formulieren goed leest en helemaal invult. Als u nog vragen heeft kunt u ons bellen. Vergeet de formulieren niet te ondertekenen.
Het is belangrijk dat u alle vier de formulieren tegelijk aan ons terugstuurt. Als er nog een ontbreekt kunnen we niet verder in de procedure.
STAP 2. Het gesprek
Een van onze medewerkers neemt contact met u op om een afspraak te maken voor een gesprek. Dit gesprek vindt plaats bij u thuis en duurt ongeveer anderhalf uur. Doel van dit gesprek is om uw gehele arbeidsverleden in kaart te brengen en alle werksituaties te beschrijven waarbij u mogelijk in aanraking bent gekomen met gevaarlijke stoffen.
Voorbereiding huisbezoek
Probeer bij u zelf zo goed mogelijk na te gaan hoe u op uw werk in aanraking bent geweest met gevaarlijke stoffen. Noteer de jaartallen op papier. Laat uw geheugen u in de steek? Herinnert u zich dan bijzondere gebeurtenissen in uw leven, bijvoorbeeld een huwelijk of een verhuizing. Denk dan goed na over wat u toen deed op uw werk.
Ook is het van belang om alvast op zoek te gaan naar zo veel mogelijk bewijs. Onze medewerker kan hiervan tijdens het huisbezoek foto’s nemen. Denk aan oude papieren van uw werk zoals uw arbeidscontract, overeenkomst tot opdracht, getuigschrift of loonstrookjes. En misschien heeft u zelfs nog wel foto’s, een personeelskrantje of een andere herinnering zoals een speldje of een horloge.
Huisbezoek
Het gesprek tijdens uw huisbezoek begint bij uw eerste baan of opdracht. Dan wordt de volgende baan of opdracht besproken. Tot aan uw huidige werk of het moment dat u bent gestopt met werken. Bij elke functie van uw loopbaan vragen we aan u of u zelf met een gevaarlijke stof heeft gewerkt of dat u blootgesteld bent geweest aan deze gevaarlijke stof door werkzaamheden van personen in uw directe nabijheid. Ook zal de medewerker u vragen hoe vaak dat gebeurde en hoe intensief deze blootstelling is geweest.
Na het huisbezoek
Onze medewerker verzamelt alle informatie uit het gesprek en maakt hier een zogenaamd Rapport blootstelling door arbeid van. Binnen zeven werkdagen na het gesprek sturen wij dit rapport naar u toe. Kunt u zich vinden in de inhoud van het rapport? Dan hoeft u niets te doen. Als we binnen vijf werkdagen niets van u horen, gaan wij ervan uit dat u akkoord bent. Wilt u iets veranderen of heeft u een aanvulling in het rapport? Neem dan contact op met de behandelaar van uw aanvraag.
In deze stap vragen wij de diagnose en andere noodzakelijk medische informatie over u op. Het panel van deskundigen van Lexces beoordeelt de medische informatie samen met het Rapport blootstelling door arbeid. Lexces is het landelijk expertisecentrum stoffengerelateerde beroepsziekten. Lexces bundelt kennis en expertise op het gebied van gevaarlijke stoffen en gezondheidsrisico’s voor werkenden.
Tot slot adviseren wij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) over uw recht op de tegemoetkoming. Dit doen wij op basis van alle informatie die u ons gegeven heeft en het oordeel van het deskundigenpanel van Lexces. De SVB is de organisatie die namens de overheid verantwoordelijk is voor de uitbetaling van de tegemoetkoming.
Is uw (vroegere) werkgever of opdrachtgever aansprakelijk voor het ontstaan van uw ziekte? Dan krijgt u mogelijk van deze werkgever of opdrachtgever een schadevergoeding. De schadevergoeding die u van uw werkgever ontvangt, trekt de SVB af van de tegemoetkoming.
Het kan ook zijn dat wij een negatief advies geven aan de SVB. Dit is het geval als niet wordt voldaan aan de voorwaarden van de regeling. Kijk hier voor de voorwaarden voor de regeling.
Tegemoetkoming en nabestaanden
U moet zich bij leven aanmelden bij het ISBG om recht te hebben op een tegemoetkoming. Soms komt een slachtoffer van een beroepsziekte onverhoopt te overlijden, nadat de aanmelding heeft plaatsgevonden. Uw nabestaanden kunnen dan toch recht hebben op de tegemoetkoming, wanneer zij het aanvraagformulier van de SVB terugsturen binnen zes weken nadat wij deze ter ondertekening hebben toegezonden.
Contact
Heeft u een vraag of heeft u hulp nodig bij het invullen van de formulieren? Of wilt u misschien toch niet doorgaan met uw aanvraag? Neem dan contact op met de behandelaar van uw aanvraag. De contactgegevens van uw behandelaar vindt u in de brief die u van ons heeft ontvangen.